0901.png

Anmeldelse af Til kamp mod kedsomhed – i skoler og på ungdomsuddannelser (Dafolo 2018)

Nadia Holmgren, Mette Marie Ledertoug, Nanna Paarup og Louise Tidman

Anmeldt af: Jannie Moon Lindskov, direktør, Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM

 

”Teoretisk velfunderet, direkte anvendelsesorienteret mod praksis og slet ikke kedelig.”

Denne bog sætter kedsomhed ind i en teoretisk kontekst og supplerer med det, jeg mener er en af bogens helt store styrker, nemlig at være handlingsanvisende i form af værktøjer og øvelser, som kan være med til at sætte kedsomhed på skoleskemaet gennem dialog og refleksion hos både undervisere og elever. Som det videnssamfund Danmark er i dag, er der i høj grad brug for, at den viden, der bliver produceret i teorilokalerne, bliver omsat og kommer ud og leve i klasselokalerne. Det er denne bog et rigtig godt eksempel på.

Skal alle børn ikke lære at kede sig?

Som mor til tre drenge er det til tider meget nemt at have den holdning, at ”det er sundt at kede sig”, og at ”kloge mennesker keder sig aldrig”. Men er det nu også sådan, det forholder sig? Denne bog er med til at sætte kedsomheden i et større perspektiv, som forhåbentlig kan være med til at skabe endnu mere motiverende og inddragende undervisning, der både giver højere elevtrivsel og bedre faglige resultater. Det er jo fantastisk, når forskning på den her livagtige måde er med til at dokumentere, at man ikke skal stole blindt på gamle og fortærskede ordsprog eller måske snarere sentenser. Og særligt i dette tilfælde, hvor ovenstående sentenser kan stå i vejen for højere trivsel og dermed også reducere læringspotentialet blandt vores skoleelever.

Bogen er heldigvis meget mere og andet end en løftet pegefinger til undervisernes faglige formåen. Den formår at adressere konkrete og nye måder at arbejde med eleverne på og er med til at sætte klasseledelsen i spil på måder, der inddrager og giver eleverne medbestemmelse. Bogens øvelser understøtter ydermere elevernes personlige, emotionelle og sociale kompetencer som en forudsætning for trivsel, udvikling, gode fællesskaber og læring. Med denne bog er det svært at komme udenom, at såvel store som små rent faktisk har mulighed for aktivt at gøre en indsats i kampen mod kedsomhed.  

Perspektiver på kedsomhed

At forfatterne har været i stand til at sætte kedsomhed ind i en meningsfuld kontekst med referencer til både motivation, kreativitet, fællesskab, engagement, selvbestemmelse, trivsel osv. er godt gået. Det gør bogen nærværende både i og uden for skolesammenhænge, da vi jo alle har interesse i – og ikke mindst et ansvar for egen og andres trivsel – dynamiske og inkluderende fællesskaber. Samtidig understøtter bogens pointer og cases både folkeskolens Fælles Mål, undervisningsmiljøloven og reformernes øgede fokus på trivselsfremme, hvilket blot gør den endnu mere aktuel og relevant.

Bogens sprog er dejligt forståeligt og suppleres af gode metaforer, der understøtter budskaber og pointer. Det er bestemt svært at kede sig med denne bog i hånden, og jeg kan varmt anbefale den til alle, der har interesse i børn og unges trivsel. Hos Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, er vi optaget af at skabe ”viden til praksis”. Til kamp mod kedsomhed er et levende eksempel på, hvordan det kan gøres med succes.