Ny DCUM-rapport: "Elevernes fællesskab og trivsel i skolen"

dcum-rapport-elevernes-trivsellow-1.png

I en ny og spændende rapport fra DCUM, der kan konkludere på trivselsmålingen, afsluttes med en række spændende og relevante anbefalinger til:

  • skoleledere: "Sørg for at skabe sammenhæng mellem skolens forskellige trivsels- og fællesskabsrettede indsatser og vær bevidst om, at jo mere meningsfuldt lovkravene omkring trivselsarbejdet er for personale, elever og forældre – des større motivation og værd".
  • lærere og pædagoger: "Vær bevidst om at du kan styrke klassefællesskabet og elevernes trivsel ved at undervise i sociale, emotionelle og personlige kompetencer."

Rapportens hovedkonklusioner:

  • Der er generelt høj skoletrivsel i den danske grundskole
  • De fleste elever oplever et stærkt elevfællesskab i skolen, mens de færreste oplever et stærkt elev-lærer-fællesskab.
  • Fællesskab, både mellem eleverne og mellem elever og lærere, viser statistisk sammenhæng med alle indikatorer på trivsel
  • De elever, som både oplever stærke elevfællesskaber og elev-lærer-fællesskaber har i særklasse høj trivsel

Læs hele rapporten hér ...