0901.png

Anmeldelse af Til kamp mod kedsomhed – i skoler og på ungdomsuddannelser (Dafolo 2018)

Nadia Holmgren, Mette Marie Ledertoug, Nanna Paarup og Louise Tidman

Anmeldt af: Jens Vase, gymnasieelev, tidligere formand for Danske Skoleelever

 

I bogen Til kamp mod kedsomhed – i skoler og på ungdomsuddannelser beskrives forfatternes bud på, hvordan den oldgamle – men for tiden meget omdiskuterede – kedsomhed skal modarbejdes i undervisningen.

Når man åbner ørene for sådan en beskrivelse, vil langt de fleste være tilbøjelige til at tro, at her vises, hvordan man som underviser kan gøre sine lektioner underholdende på lige fod med Facebook og Netflix. Men det er heldigvis langt fra sandheden.

Kedsomhed skal ifølge bogen hverken bekæmpes med underholdning eller bortforklares med min generations manglende udholdenhed og koncentrationsevner – som er de to forklaringer, mange af os er vokset op med om kedsomhed. Heldigvis finder vi her et alternativ til den fagligt nedbrydende underholdningstilgang, og samtidig tager vi faktisk hånd om problemet med en meget proaktiv tilgang, som ikke bliver til endnu en forklaring baseret på ”de unge nu til dags” og fortællingen, hvor vi unge bare skal tage os sammen.

Bogen giver en lang række konkrete øvelser til elever såvel som til undervisere, mange af hvilke har til formål at give begge parter et indblik i deres egen effekt på kedsomhed, undervisning og læringsudbytte.

Det vil sige, at bogen på et meget grundlæggende plan giver dig som underviser værktøjer til at afbalancere udfordringerne med kompetencerne over for flere af eleverne. Men samtidig stilles et fokus på din fremtoning over for os elever. Hvis ikke du allerede er det, bliver du gjort opmærksom på kraften bag positive relationer og den læringsværdi, som medfølger.

Jeg ser et moderne og nuanceret syn på kedsomhed, som uden tvivl er et skridt i den rigtige retning, hvis man ønsker at imødekomme flere skoletrætte elever. Bogens metoder og værktøjer kan fremme alle tænkelige læringssituationer, og som gymnasieelev er det rart at se, hvordan man fortsat har fokus på vigtigheden af gode læringsmiljøer og relationer.

Man bliver klar over, hvordan kedsomhed rammer os, og ikke mindst at det ikke bare handler om, at man som elev skal tage sig sammen.

Den skoletrætte elev er i særdeleshed svær at få engageret i undervisningen, men bogens konkrete værktøjer og nuancerede forskningsbaserede tilgang kan måske blive en solstråle midt i regnen hos de elever, som skoledagen ikke fanger i øjeblikket.