Anmeldelse: Til kamp mod kedsomheden

0901.png

Anmeldelse af Til kamp mod kedsomhed – i skoler og på ungdomsuddannelser (Dafolo 2018)

Nadia Holmgren, Mette Marie Ledertoug, Nanna Paarup og Louise Tidman

Anmeldt af: Talita Salqvist, læringskonsulent, Gladsaxe Kommune

Jeg har haft fornøjelsen af at læse Til kamp mod kedsomhed. Det er en spændende og behagelig bog at læse. Selvom bogen taler ind i en problematik, der er i alle klasser, er bogen aldrig moraliserende.

Læseren præsenteres for teori og praksis i god kombination, fra Dewey til den nyeste forskning. Det er vigtigt løbende at blive opdateret på den nyeste forskning og genopdage teoretikere, som stadig har realvans for vores praksis. Bogen kommer både omkring hjernen og teori om læring, så man har et godt teoretisk fundament for at ændre på sin praksis. Desuden gøres der brug af samme teori og forskning flere gange gemmen bogen, så læseren oplever transfer, når teorierne bakker op om flere af de emner, der tages op i bogen.

Jeg var spændt på at læse afsnittet om teknologi og kedsomhed. I afsnittet tales der nuanceret ind i begrænsninger og muligheder. Jeg er også via bogen blevet inspireret af Michael Fullan og hans vinkel på teknologi og læring. En af hans pointer er blandt andet, at det ikke er teknologien selv, der er god eller dårlig, men vores anvendelse af den. Teknologi kan bruges til at skabe variation og motivation, fordi eleven kan have større indflydelse på opgavens løsning og udformning. Dette er et godt argument for at inddrage teknologi i undervisningen.

Jeg blev optaget af de forskellige typer kedsomhed, hvordan de kommer til udtryk og de negative konsekvenser af kedsomhed. Derfor er det også rart, at der er øvelser og cases gennem hele bogen. De beskriver og illustrerer den praksis, der kan komme til udtryk, når man laver undervisning med for eksempel PERMA for at undgå kedsomhed.

Øvelserne er nemme at gå til med fine forklaringer på, hvad formålet er. Formålet kan for eksempel være at skabe sig et tydeligt billede af, hvordan det står til i klassen. Formålet kan også være at skabe positive emotioner eller motivation. 

Bogen taler ind i en forståelse af, at ansvaret for kedsomhed ligger hos alle i klasserummet. Øvelserne taler derfor også ind i elevens egene handlekompetencer.

Jeg ville ønske, at jeg stadig underviste, så jeg kunne tage denne bog i brug sammen med min klasse.