I en ny og spændende rapport fra DCUM, der kan konkludere på trivselsmålingen, afsluttes med en række spændende og relevante anbefalinger til:
- skoleledere: "Sørg for at skabe sammenhæng mellem skolens forskellige trivsels- og fællesskabsrettede indsatser og vær bevidst om, at jo mere meningsfuldt lovkravene omkring trivselsarbejdet er for personale, elever og forældre – des større motivation og værd".
- lærere og pædagoger: "Vær bevidst om at du kan styrke klassefællesskabet og elevernes trivsel ved at undervise i sociale, emotionelle og personlige kompetencer."
Rapportens hovedkonklusioner:
- Der er generelt høj skoletrivsel i den danske grundskole
- De fleste elever oplever et stærkt elevfællesskab i skolen, mens de færreste oplever et stærkt elev-lærer-fællesskab.
- Fællesskab, både mellem eleverne og mellem elever og lærere, viser statistisk sammenhæng med alle indikatorer på trivsel
- De elever, som både oplever stærke elevfællesskaber og elev-lærer-fællesskaber har i særklasse høj trivsel
Læs hele rapporten hér ...